חסידים, מתנגדים, משכילים ומה שביניהם

10 יום

בהדרכת פרופ' דוד אסף ופרופ' עמנואל אטקס, תמרה בורודץ' ויוליק גורביץ

מסע לימודי בבלארוס, לטביה וליטא בעקבות יוצרים וסופרים, חסידים ומתנגדים, עולם התורה והישיבות, ציונות ותחייה, שואה וגבורה

ט”ו–כ”ד באלול תשע”ח (26 באוגוסט –4 בספטמבר 2018) // עשרה ימים, תשעה לילות

סגור

מסלול הטיול

בעבר הייתה מן הקהילות היהודיות הגדולות ביותר במזרח אירופה ומרכז חשוב של תרבות היידיש (שאף הייתה שפה רשמית בבלארוס). העיר נהרסה ברובה בימי המלחמה, אך נותרו בה אתרים מעניינים. נבקר בשרידי הגטו, שהיה מן הגדולים במזרח אירופה, ובו נכלאו יהודי מינסק וסביבתה, כולל יהודים שנשלחו לכאן מגרמניה; בבית הכנסת הכוראלי, שמשמש היום תיאטרון אך שרידי הפאר שלו ניכרים עד היום; באנדרטת הזיכרון לשואה ‘יָמָה’ (בּוֹר); בשרידי בית הקברות היהודי וב’מלון פאריס’, בו נערכה ב-1902 ‘ועידת מינסק’, שהייתה הפגנת הכוח הגדולה של הציונות ברוסיה.

סגור

נבקר בארמון משפחת האצילים ראדזיוויל, שהוכרז כאתר מורשת בינלאומי, בבנייני הישיבה (כיום סניף דואר) ונשמע את סיפור הצלתם של תלמידי הישיבה בימי השואה, שנמלטו דרך אסיה והגיעו ליפן ולשנחאי, ואת סיפורו המפותל של שמואל אוסוואלד רופאייזן (‘האח דניאל’), שהחל כאן. בעיירה הקטנה קוסובה נולד אברהם יהושע קרֶליץ, הוא החזון איש, ובכפר סמוך גם לוחם החופש הפולני המפורסם תדיאוש קושצ’יושקו. נצפה בטירה המרשימה וגם בשרידים של העבר היהודי. יער ברונה-גורה היה בימי השואה אתר הרצח העיקרי של יהודי מחוז פולסיה (מערב בלארוס). מעל 50,000 יהודים נרצחו כאן בבורות ירי, נתייחד עם זכרם באנדרטה שהוקמה במקום ונשמע את סיפורם. בעיר קוברין פעל ר’ משה פלייר, מייסדה של חסידות קוברין, ובה נראה שרידים מרשימים של בית כנסת שנבנה בראשית המאה ה-19. בערב נגיע לברסט-ליטובסק.

סגור

כאן יצר ר’ חיים סולובייצ’יק את ‘שיטת בריסק’ הידועה בעולם הישיבות, וכאן גם נולד מנחם בגין, שלכבודו הוקמה אנדרטה. נראה את בית הכנסת הגדול, שהיום הוא בית קולנוע מרכזי, ונבקר במבצר העיר, שהוא אתר זיכרון לאומי מרשים. נשמע הן על המצעד הצבאי המשותף והמביש של הגרמנים והרוסים ב-1939, הן על סיפור קרב הגבורה שהתחולל כאן בין הצבא האדום לגרמנים בימים הראשונים של ‘מבצע ברברוסה’ ב-1941. ניסע לעיירה קמיניץ-ליטובסק, שהתפרסמה בזכות זיכרונותיו המלבבים של יחזקאל קוטיק (וגם בזכות מלון ‘קמניץ’ בירושלים), ובה פעלה משנת 1926 ועד השואה ישיבת ‘כנסת בית יצחק’. נראה את המגדל (‘סְלוּפּ’) המפורסם ואת בית הכנסת. בעיירה רוז’אני (רוז’ינוי) נולדו חובבי ציון כמו הרב מרדכי גימפל יפה ויחיאל מיכל פינס (‘חושו אחים חושו’), וכן יצחק שמיר. נראה את שרידי העבר היהודי ואת בית הכנסת המפואר והנטוש. נעבור ליד הכפרים הקטנים נובו-פַּבְּלוֹבְקָה ואלכסנדרובה, שמהם יצאו איכרים שומרי מצוות וחובבי ציון שהקימו את מזכרת בתיה, ונשמע את סיפורם. מכאן ניסע אל סלונים, שבה נוסד ענף חסידי שפעיל עד היום. נשמע על ייחודה של החסידות שפרחה בלב-לבו של אזור ‘מתנגדי’, נראה את כיכר העיר שסביבה נבנו מוסדות הציבור של הקהילה ואת בית הכנסת המפואר שעתה הוא עזוב ומוזנח. לעת ערב נגיע לגרודנה.

סגור

ושחקני התיאטרון שמעון פינקל ורחל מרכוס, עבור במניה שוחט, חנה מייזל, משה חיים שפירא, פייגה אילנית ואברהם קריניצי, וכלה במאיר לנסקי… נשמע עליהם, נבקר בבית הכנסת הגדול והמשופץ שעל שפת הנהר ניימן ונראה את שרידי שכונת היהודים והגטו, בתי הספר ‘יבנה’ ו’תרבות’ ונשמע על ישיבת ‘שער התורה’ של הרב שמעון שקופ. בהמשך היום נסייר בעיירות שבהן פעלו ישיבות ‘ליטאיות’ ובהן חיו כמה מן הדמויות המיתולוגיות של עולם התורה. בדרכנו נעבור בעיירות הקטנות נובידבור ואסטרינו שבהן נותרו בתי כנסת מרשימים – עדות אילמת לקיומו של יישוב יהודי שהיה ואיננו. בעיירה הציורית ראדין פעל ישראל מאיר הכהן, הידוע בכינויו ‘החפץ חיים’. נבקר בציון קברו ששופץ לאחרונה, בתוך בית העלמין שבו הוצאו להורג יהודי הסביבה על ידי הגרמנים ועוזריהם, ואחר כך נבקר בבניין הישיבה שעומד כמאז. נעבור בלידא ונשמע על הישיבה ‘תורה ומדע’ של הרב יצחק יעקב ריינס ועל תנועת ‘המזרחי’ שהוא היה בין מייסדיה. באיוויה הסמוכה נבקר במוזיאון צנוע המוקדש לאופי הרב-תרבותי של האזור (כולל היהודי והטטרי) ובאתר זיכרון בלב היער ליהודים שנרצחו בשואה. משם ניסע לעיירה וולוז’ין, שם פעלה לאורך כל המאה ה-19 ישיבת ‘עץ חיים’ המפורסמת שייסד ר’ חיים, תלמידו של הגאון מווילנה. ישיבה זו עיצבה את דיוקנו של הלמדן ‘הליטאי’ ובין תלמידיה היו לימים רבנים ויוצרים חשובים, כמו הרב שמואל מוהליבר, הרב אברהם יצחק קוק, ח”נ ביאליק (כאן כתב את ‘אל הציפור’) ומ”י ברדיצ’בסקי. ניכנס לבניין הישיבה, נשמע על תולדותיה ונציץ בבית הקברות ששרידיו נותרו בלב שדה פורח.

סגור

משם נמשיך צפונה אל העיר גלובוקי ואל העיירה הזעירה לוז’קי – שני מקומות הקשורים בחיי אליעזר יצחק פרלמן, הוא אליעזר בן-יהודה, מחייה השפה העברית, וזכרו מונצח בהן. נמשיך לדרויא, עירו של אלתר דרויאנוב, שרחוב בה מוקדש לכבודו. לעת ערב נחצה את גבול בלארוס-לטביה. נגיע אל דאוגבפילס, היא דווינסק שעל גדות הנהר דווינה, העיר השנייה בגודלה בלטביה, ובה נלון.

סגור

(נבקר בבית הולדתו ונשמע עליו), ושאול מאירוב, לימים אביגור, איש ההגנה ועלייה ב’. בדרכנו לווילנה, בירת ליטא, נעצור בשווינציאן, עיר עתיקה בה הייתה קהילה יהודית גדולה. משם ניסע לאתר הרצח המפורסם שביערות פונאר (כ-12 ק”מ מהעיר), בו מצאו את מותם רוב יהודי וילנה וסביבתה. נספר, בין השאר, על הולדת השיר ‘פונאר’ (שקט, שקט, בני נחרישה / כאן צומחים קברים’). נגיע למלון ונתארגן לקראת שבת. באה שבת – באה מנוחה.

סגור

אחר כך נערוך סיור רגלי באתריה העיקריים של וילנה – ‘ירושלים דליטא’ כפי שכינוה המשכילים – ובמיוחד ברובע היהודי העתיק ובשרידי המורשת היהודית: ה’שולהויף’, בית הגר”א, ספריית שְׂטרַאשׁוּן, בניין היודנראט, בית הכנסת המשכילי ‘טהרת הקודש’ (שפעיל עד היום), דפוס האלמנה והאחים ראָם ועוד. נבקר גם באוניברסיטת וילנה העתיקה. במהלך השבת נשמע הרצאות על ‘המתנגדים’ ומאבקם בחסידות, ועל וילנה כמרכז השכלה וספרות.

סגור

מכאן ניסע לעיירה ז’זמר בה השתמר בית כנסת נדיר מעץ. נמשיך צפונה לקובנה, העיר השנייה בגודלה בליטא. זו עירם של הסופר אברהם מאפו והמשוררת לאה גולדברג מכאן, ושל הרב יצחק אלחנן ספקטוֹר מכאן. היא גם הייתה מרכזה של ‘הלשכה השחורה’ של הקנאים האורתודוקסים ובה פעלה ישיבת סְלוֹבּוֹדְקָה. נבקר ברובע היהודי בו פעלה הישיבה ובו נקבע הגטו, ואחר כך ב’פורט התשיעי’ – מבצר אימתני שבו נכלאו ועונו למוות אלפי אסירים. מכאן נמשיך לעיר העתיקה קדאייני, היא קיידאן, שבה הייתה קהילה יהודית חשובה, ומכאן לעיר פוניבז’ ובה נראה את הבניין ששימש את הישיבה המפורסמת. לעת ערב נגיע לריגה, בירת לטביה.

סגור

כעשרים וחמישה אלף יהודי לטביה נרצחו בידי הגרמנים ועוזריהם המקומיים., ובהם גם ההיסטוריון הדגול שמעון דובנוב. ביומיים הקרובים נסייר בעיר ובאתריה הכלליים והיהודיים. נבקר במבנים היסטוריים בעיר העתיקה ובשוק המרכזי, ברחוב אלברטה שבו ריכוז ייחודי של בניינם בסגנון אר-נבו והוא פנינה ארכיטקטונית ייחודית ונציץ בבית שבו גרו האחים ישעיהו ונחמה ליבוביץ, האדמו”ר יצחק יוסף שניאורסון והפילוסוף ישעיהו ברלין; ונסייר בשרידים שנותרו מריגה היהודית, בבית הכנסת שנבנה בראשית המאה הקודמת, בבית הספר היהודי הראשון שנבנה באימפריה הרוסית (והיום משמש את חב”ד) ובגטו. נבקר גם באתר הרצח שביער רוּמְבּוּלָה ובמחנה העבודה סַלָסְפִּילס, שנמצא כ-18 ק”מ מחוץ לעיר ובו אנדרטה סובייטית מרשימה לזכר הנרצחים.

סגור
תאריכים ומחירים

תאריכים ומחירים

יציאה
חזרה
ימים
מחיר
תוספת ליחיד
מדריכים
הערות
קובץ להדפסה

מחיר הטיול כולל

*טיסה בינלאומית כולל מיסי נמל ודלק
*אוטובוס תיירים נוח ממוזג לביצוע תכנית הטיול
*אכסון בבתי מלון ברמת תיירות גבוהה  4* ובדאוגבפילס 3* (חדרים משודרגים).
*חצי פנסיון ואפשרות להכנת כריכים בצהריים
*סיורים וכניסות לאתרים כמתואר במסלול
*מערכת שמע
*מדריך ישראלי מקצועי  מצוות “שי בר אילן”
*בקבוק מים מינרליים ליום לכל נוסע
*טיפים לנותני השירות בחו”ל

המחיר אינו כולל

*כל מה שאינו מצוין בסעיף המחיר כולל
*הוצאות בעלות אופן אישי
*ביטוח נסיעות, בריאות ומטען. מומלץ להוסיף ביטוח גם הטסה רפואית, ולוודא את הכסוי במקרה של ביטול (החברה אינה אחראית לכל נזק שייגרם למטייל או לחפציו במהלך הטיול)
*טיפ למדריך הישראלי, מומלץ  לתת 5$ למטייל ליום
*שינויים במחיר הטיסות ו/או מיסים, היטלי דלק וכו’.

כדאי לדעת

תנאי ביטול:
*מרגע ההרשמה 47$ לנוסע בגין דמי ביטול אשר יגבו בכל מקרה ובנוסף:
*מ-21-45 ימי עבודה טרם היציאה לטיול: 30% ממחירו של הטיול לנוסע
*מ-7-20 ימי עבודה טרם היציאה לטיול: 50% ממחירו של הטיול לנוסע
*פחות מ-7 ימי עבודה טרם היציאה לטיול :100% דמי ביטול כולל כל העלויות הנלוות כגון ויזה וכד‘

הערות והארות :
* ימי שישי ושבת, ימי חג וחול המועד בארץ, ימי א‘ וחגים בחו”ל אינם נחשבים למניין ימי עבודה.
* במידה והוצאו כרטיסי טיסה כלשהן או נקנו שירותים נוספים כגון אשרה וכד‘, יתווספו מחיריהן לדמי   הביטול הנקובים לעיל.
* מחיר הטיול מבוסס על מינימום של 25 נוסעים משלמים.
* בכל מקרה של שינוי, ביטול או תקלה הקשורה לטיסות, לשיט או לתעבורה תחול האחריות על  חברת התעופה או התעבורה.
* יתכנו שינויים במסלול הטיול עקב שינוי בזמני טיסות פנימיות וסיבות אובייקטיביות אחרות.
* תנאים ואחריות כפי שמופיעים באתר האינטרנט www.shaibarilan.co.il
* חשוב לוודא שהדרכון בתוקף ל-6 חודשים לפחות.
* אנו ממליצים בפני הנרשמים לטיול השתתפות בת אשפוז או חו”ח מות קרוב מדרגה ראשונה (בהתאם לתנאי הפוליסה).

css.php