מטיילים כותבים על צפון אמריקה

בהדרכת בלהה רשף

טיולים מאורגנים לקנדה ואלסקה

טיול לקנדה אלסקה והרי הרוקי

מה לתימנים באלסקה  אדוה נוה

במסגרת טיול באלסקה  של “שי בר אילן “, בהדרכתה של בלהה רשף, ביקרנו בעיר הבירה שלה אנקורג’. הקהילה היהודית בעיר מונה כ3000 איש.  בעיר יש בית כנסת רפורמי , ובית חב”ד שבראשו עומד הרב יוסי גרינברג שהגיע מהארץ לפי כ23 שנה. בבית חב”ד יש בית כנסת, גן ילדים  ומסעדה. בית הכנסת  משמש  את הקהילה היהודית בעיר  ומטיילים ישראלים. בית הכנסת פתוח בעיקר בחגים.

אך ההפתעה הגדולה ביותר חיכתה לנו במוזיאון היהודי הנמצא מול בית הכנסת. ציפינו למצוא במוזיאון את התצוגה הרגילה של ספרי תורה ותשמישי קדושה ,או תולדות יהודי אלסקה. אמנם חלק מהמוזיאון מוקדש לתולדות יהודי אלסקה אולם למרבה ההפתעה רוב המוזיאון מוקדש ל… יהודי תימן .מסתבר כי שישה מיהודי אלסקה שהתנדבו למח”ל כטייסים ,התנדבו להטיס מטוסים בעליית “מרבד  הקסמים ” החברה העיקרית שהביאה את עולי תימן לארץ בעליה זו היא “אייר אלסקה” שנשארו לה הרבה מטוסים לאחר מלחמת העולם השנייה, וחיפשה מקורות הכנסה. המבצע נמשך שנתיים והשתתפו בו 28 טייסים ביניהם שישה טייסים יהודיים שהתנדבו למח”ל במלחמת העצמאות. במבצע עלו כ49.000  יהודים מתימן. הטיסה ארכה  16 שעות ולא הייתה קלה. המטוסים הותאמו למספר  הרב של השוהים במחנות. במטוס רגיל יש 50 מקומות .אולם כדי להספיק להעלות מספר כה רב של אנשים הוצאו מהם המושבים ובמקומם הוכנסו ספסלים. 12 תינוקות נולדו במהלך הטיסות.  חברת איר אלסקה מתגאה עד היום במבצע, כמבצע הומני רב חשיבות  ואף פרסמה בחוברות שלה כתבות על המבצע.

במוזיאון תמונות של יהודים תימנים במחנות המעבר בעדן, של תימנים העולים למטוסים. תימנים במעברות . פוסטר המספר את תולדות יהודי תימן.  יש דגם של מטוס שהשתתף במבצע ואפילו מנוע  מהמבצע. וכמובן תמונות הטייסים היהודיים מאלסקה שהשתתפו במבצע.

אוצרת המוזיאון לילי  פריד סיפרה כי המוזיאון מושך הרבה מבקרים דווקא בזכות ייחודו השונה ממוזיאונים אחרים בעולם.

התרגשנו מאד כאשר גילינו בספר האורחים תגובה של מבקר תימני שכתב כי הוא מזהה את אחותו באחד הצילומים.

מטיילים אם אתם מגיעים לאלסקה אל תדלגו על המוזיאון .

צור קשר חזרה לדף הבית להמלצות מטיילים נוספות
css.php