מטיילים כותבים על אירופה

טיול לאיסלנד בהדרכת בלהה רשף - קיץ 2019

טיול לאיסלנד

איסלנד – טיול של פעם בחיים

לטיול יצאנו… והפעם לאיסלנד הרחוקה, יחד עם אסתרק’ה מבצרי ובת דודתה שרה רוזמן מקיבוץ סעד, בהובלת חברת ש”י בר אילן. הטיול לאיסלנד אפשרי רק בחודשי הקיץ, ביולי-אוגוסט, כאשר הטמפרטורה נעה בין 0 ל-14 מעלות.

השפה האיסלנדית קשה מאוד ונשמעת כבליל של גרמנית והולנדית. המילה היחידה שהצלחתי להגות היא ‘רייקיאוויק’ – שם עיר הבירה. הרבה מילים מסתיימות ב-‘ויק’ שפירושה מפרץ.

התחלנו את המסע בחצי האי סניפלסנס, חבל-ארץ עם פעילות וולקנית צעירה ובו מערת לבה מעניינת. הרי בזלת שחורים ומרשימים נישאים מעל פני הים ומושכים אליהם ציפורים רבות, ביניהן גם הציפור הלאומית ‘פפין’.

ביום שלישי נסענו לצפון איסלנד, לעיר אקוריירי. סיירנו בגן הבוטני ובעיר, ביקרנו בגודאפוס – מפלים מרשימים שמנקזים מים מהמדבר האיסלנדי.

ביום רביעי נסענו לאגם מיוואטן ומשם לדימבורגר – מבוך של סלעים וולקנים בעלי צורות מרשימות. ביקרנו באגני מים רותחים והרי געש, במקום שקליפת כדור הארץ בו היא ככל הנראה הדקה ביותר בעולם. פחדתי שעוד רגע האדמה תפתח את פיה ותבלע אותי, ואחת ולתמיד אפסיק לשאול מהי מָגְמה. ראינו גם את שבר הגבול בין הלוחות הטקטונים של אמריקה ואירופה וביקרנו בתחנת כוח גיאותרמית, שמנצלת את הקיטור הנמצא במעבה האדמה.

משם המשכנו דרומה לאורך הפיורדים המזרחיים. ראינו עוד ועוד מפלים, סך הכול 24 מפלים עד שהיו מטיילים שאיבדו עניין וקיטרו – “בשביל זה הביאו אותנו עד לפה”? ביקרנו בכפר שבו אספה אישה מבוגרת במשך עשרות שנים אבנים בגדלים שונים ובצבעים שונים וביקרנו גם במוזיאון של לווייתנים. בהמשך הגענו לקרחון סקאפטאפל, הגדול באירופה והלגונה הקרחונית יוקולסרלון שנוצרה ממנו. שטנו בלגונה ברכב אמפיבי (סירה עם גלגלים), וראינו שברי קרח בצורות שונות שנפלו למים – כתוצאה מהתחממות כדור הארץ, מרוחות, מגשם ומקור.

הקרחון הגדול ביותר באיסלנד והמשכנו למפל השחור – מפל מרהיב מוקף סלעי בזלת שחורים. שם, במפל סליילנד וסלפוס, אסתרק’ה, שהייתה הכי מבוגרת בטיול ובת דודתה שרה רוזמן מסעד, “עקפו אותי בסיבוב” – אתגרו את עצמן יותר ממני. משם הלכנו לגייזר היחיד שפועל באיסלנד. טיילנו במרכז השמורה, ארץ נופי בראשית עם נביעות רבות. סיימנו ברחצה ב”לגונה הכחולה” – מעינות מים חמים מינרליים הנובעים מהאדמה בטבע הפתוח. זה היה כיף של סיום!!

זה היינו במוזיאון הלאומי שמתאר את כל תופעות הטבע הייחודיות לאיסלנד, ונותן הרגשה כאילו אתה טס לירח. הזוהר הצפוני הוא תופעת טבע המתרחשת בקרבת הקוטב הצפוני, שבה שמי הלילה נצבעים בצבעים שונים.

מבחינה גאולוגית, איסלנד היא יבשה צעירה מאוד, בת 200 מיליון שנה בסך הכול. כמדינה, פועל בה הפרלמנט העתיק בעולם, כבר אלף שנה. באיסלנד חיים 350,000 תושבים על שטח בגודל 103.000 קמ”ר. העובדים במלונות הם ממזרח אירופה, המרוויחים יפה במשך חודשיים וחוזרים לארצם כדי ללמוד ולפרנס את משפחתם. בשאר השנה התושבים באיסלנד מסתגרים בבתיהם, קוראים ספרים, צופים בטלוויזיה ומשחקים קלפים. בחודשי החושך החשוכים יש עלייה ניכרת במספר ההתאבדויות במדינה.

לסיכום – הטיול היה נפלא! קינחנו במסיבה שכולה הלל ושבח למדריכה שלנו, בלהה רשף, מדריכה מצוינת וגם מנהיגה, ושמנו פעמינו לשדה התעופה והביתה.